Tuesday, August 26, 2008

Praksa

Praksa na arhitektonskom fakultetu.

Radi se u okviru kabineta za gradjevinski menadzment, instalacije, na kraju trece godine. Saradnja sa ovim kabinetom je jako teska, jer se svi u njemu ponasaju kao desetari prema gusterima u vojsci, jedina razlika izmedju njih i gospode sa arhitektonskih konstrukcija je sto se ovi tako ponasaju na kraju osnovnih studija. Taman kad student pomisli da je, zavrsivsi sa arhitektonskim konstrukcijama za ceo zivot, zavrsio sa svim mukama tokom studija, barem na planu medjuljudskog odnosa, dodje vise predmeta vezanih za ovaj kabinet... :(

I praksa je, kao i sve ostalo, bila definisana i delimicno pojasnjena u pet do 12.

Ja sam ove godine hteo da odradim praksu u americi, u firmi za dizajn osvetljenja, sto je nesto sto je jako slabo zastupljeno na nasim prostorima. 4 meseca, placene prakse sam sam sebi nasao, i ovo bi bilo jako bitno u mom licnom napredku, ali pretpostavljam da bi i jednoj skoli poput ove bilo u interesu da kasnije saradjuje sa nekim ko ima takvog iskutsva. Zvuci malo pretenciozno, ali sa ovim poljem je zaista tako.

Uslov da bi ovo uopste izveo je bio da zavrsim sa nastavom u prvom roku, u kojem slucaju bih imao mozda 2.5 meseca za tu praksu sa zakasnjenjem na fakultet. Doduse, ja sam zeleo malo vise da zakasnim, a malo vise da radim. Bilo kakav ispit da je ostao, potegao bi onu pricu da raspust na arhitektonskom fakultetu u tom slucaju ne postoji, da se ne moze nista pametno raditi, i da se moze odlaziti samo na krace puteve, jer izmedju poslednjeg ispita 18 jula, i "septembarskog" roka koji pocinje 15og avgusta, nema ni mesec dana razlike, a za to vreme nesto mora i da se uci.

Srecom, bio sam na dobrom putu da ovo izvedem. Do aprila sam se resio svih ispita iz prvog semestra, dok sam dobar deo ispita iz drugog ili resio tokom nastave, ili sam se dobro pokazao tako da su sanse za padanje bile skoro nepostojece.

Na kraju semestra, uoci ispitnog roka, saznao sam da teoretske sanse ne postoji da se zavrsi sa svim obavezama u julu.

Praksa se branila 25og avgusta, i u pocetku nije postojao predrok. Dakle, uz vredno studiranje, i davanje svih ispita u junskom roku, opet bi ostala jedna obaveza, i to prakticno u sred raspusta, koja bi bilo kakav duzi plan omela.


Da stvar bude jos bolja. Profesorka Dusanka Djordjevic nije htela da prizna 4 mesecnu praksu u inostranstvu, objasnivsi da bi me jednostavno oborila ako se ne vratim da je branim tacno tada kada je zakazano, i prakticno bih zbog toga morao da obnovim godinu... Opcija je bila da doletim iz San Francisca u sred letnje sezone, odbranim praksu i vratim se na ostatak, sto je pomalo zvucalo zajedljivo.

Onda je ipak omogucen predrok, pod uslovom...


Uslov je bio da se potpise izjava, od strane studenta, da radjenje prakse u tom predroku nikako nece uticati na ispitne obaveze. Ovaj posao sa izjavom je bio jako licemeran, jer je tronedeljna praksa, u tronedeljnom ispitnom roku, morala nekako da utice na studenta... al ajde, bar je bila sansa da se zavrsi sa svim obavezama i da studentu ostane dugo leto.


Onda je pocelo. Rokovi za predaju elaborata, i odbranu, su ispomerani, te se moglo ispratiti ili uz prisan kontakt sa vecim brojem studenata, ili uz kampovanje ispred kabineta.


Ja sam nazalost ovo propustio, jer nisam stigao da dam sve ispite u junu, spremim usmeni iz istorije umetnosti (i dobijem dve desetke) i odradim praksu. Da rok predaje nije bio pomeren 10 dana unazad, mozda bih i stigao...



Praksu sam onda radio tokom leta, i branio juce, u ponedeljak 25. avgusta.


Interesantno je da se ovo sve odvija u kabinetu, odnosno departmanu za gradjevinski menadzment, gde se drzi i predmet zvan "organizacije gradjenja". Dakle, ovde se studenti uce organizovanju i menadzmentu. Kako naciniti funkcionalno gradiliste, kako biti ekonomican, kako organizovati ljude, resurse i sl.

Ovakav kabinet je objavio 4 razlicita datuma, na cetiri razlicita mesta, za cetiri razlicita termina, predaje elaborata za praksu. Prvo je bilo 25 avgusta, pa 16og, pa 21og pa 22. u 9 sati. Prvo je stajalo obavestenje na sajtu da je doslo do izmene, pa je zatim uklonjeno. Zatim je u planu za ispitni rok stajao drugi datum. Na kraju je nekako odredjen taj petak, 22. avgust u 9 sati, da bi na taj dan, vecina studenata ako ne i svi, zatekla obavestenje na vratima kabineta da je zapravo pomereno za 12. Zasto bi neki asistent ustajao u 9 sati i dolazio na fakultet u toplim letnjim danima kada prima veliku platu i kada radi za studente koji skupo placaju svoju skolu...


Odbrana je zatim zakazana za posle vikenda, ja sam branio prvog dana.



Moj elaborat je, ispostavilo se, bio tanak u odnosu na druge. u 3 radne nedelje, probio sam okvir od 4 ECTS kredita za praksu. Posto su uputstva na zadatom formularu bila jako kratka, i nisu spominjala obim elaborata, vec su samo davala neke jednostavne odredbe, nisam se preterano puno potrudio oko elaborata. Zapisao sam sta sam radio svakog dana ali sazeto (za razliku od ovog bloga), zaboga crtao sam i to nesto vrlo monotono, nisam mogao da opisujem svaku liniju koju sam vukao, vec sam rekao da sam vukao linije...

Projekat sam ilustrovao renderom koji sam uradio u okviru prakse, tehnickim opisom i sa nekoliko crteza. Osnovu projekta nisam smeo da stavljam, zbog instrukcija investitora. U americi bi se ovo zvao copyright law, i verovatno ne bih smeo nijedan dokument da iznesem iz biroa...

Uostalom, zasto bi biro u kome sam radio praksu dao na tacni svoje projekte nekim tamo asistentima na fakultetu koji su im ionako konkurencija?


Pored tog elaborata, nacrtao sam jedan detalj sa projekta. Morao sam dodatno da ga crtam, jer za potrebe projekta on nije bio potreban, bio je potreban samo za praksu, odnosno elaborat (sto mi je dodatno oduzelo vremena). Nisam napisao opis detalja, niti kolicine za materijale, kako je bilo zatrazeno u zadatku, pa sam na odbranu poneo predmet i predracun celog projekta. Razumeo sam da se brani taj detalj, odnosno da se nesto o njemu prica.



Usao sam u kabinet, i seo pred asistenta koji je odmah poceo sa jednostavnim pitanjima. Gde sam bio, kakav je to biro, sta sam radio... dakle sve ono sto lepo pise u mom elaboratu i sto bi znao da ga je otvorio. Tu sam zakljucio da nije bitno ono sto se u njemu nalazi nego da se znanje meri na kilo. Prokomentarisao je kako je ovo moje tanusno, i napisao mi ocenu osam. Nisam odma ustao vec sam se malo pobunio, i pitao zasto tako slaba ocena kada je merilo 10, eventualno 9, rekao je da se nisam dovoljno potrudio.

Trud se pored tih 120 sati rada u birou, za 118 sati ECTS kredita svodi i na stampanje i heftanje kilograma papira u jednu fasciklu. Trazio sam da mi pokaze, ako je moguce, neki ugledan elaborat. Primerni elaborat je pisan fontom 14, za razliku od mog fonta 10 i sadrzi otpirilke sve ono sto sadrzi i projekat. Dakle, ono sto klijent arhitekti plati, i dobije u 9 primeraka, student uzme jedan za sebe i nagura sve u fasciklu za praksu.

Na to sam dohvatio predmer i predracun za projekat koji sam ja radio i pitao da li mogu to sad da priheftam, bice deblje. Na to se asistent nasmejao i rekao "pa da to je otprilike to, ali to ste trebali da uradite pre, ja sad gledam ovo ispred sebe a to je tanko".


Na to sam odgovorio "pa mogao sam da stavim i osnove, i crteze u vecem formatu, pa da ih savijem, ali jednostavno mi nisu dali da to iznesem iz biroa".


"Pa, vi ste imali pristupa njihovim racunarima, sto niste uzeli?"


err... jel mi je on upravo rekao da opljackam biro u kom sam radio, i naljutim investitora koji mozda ima obicaj da u poslu stanogradnje resava nesuglasice pucanjem u kolena?



Zasto se ocena za 120 sati rada svodi na to ko opremi profesorku Dusanku Djordjevic, i njene asistente sa sto vise projektne dokumentacije konkurentnih biroa? Zar nije dosta sto sve poslove grabe za sebe, sto koriste te pozicije na fakultetu i titule da bi se poslova dokopali? Zar nije dosta sto su im na raspolaganju studenti da rade ne prijavljeni za 200e kao sto rade kod Brane Mitrovica i Mise "djavola"?

Mrzim ovu odvratnu skolu, i ove odvratne ljude.

3 Comments:

At 12:31 AM, Anonymous Anonymous said...

треба проверити:)

 
At 4:56 PM, Anonymous Anonymous said...

Nice fill someone in on and this mail helped me alot in my college assignement. Gratefulness you for your information.

 
At 12:05 AM, Blogger Petar said...

Mnogo nezadovoljstva u ovom postu...iz dosta slicnih razloga nisam zeleo da idem na fakultet, mislim da mi je nepotreban i da bi iz toga proizaslo vise losih stvari nego dobrih i korisnih po moju buducnost. U svakom slucaju, zelim vam srecu.
hotel subotica

 

Post a Comment

<< Home