Tuesday, April 24, 2007

CAAD 1

Pre nekih godinu ipo dana, kada sam upao u centrifugu 'bolonjskih' reformi, redovno sam caskao sa drugaricom iz osnovne skole koja je fakultet upisala godinu dana posle mene, nakon sto (na zalost ili srecu?) nije uspela da se upise prvi put, i razmenjivao iskustva o studiranju. Iste godine nas je zahvatila reforma, samo sto se u njenom slucaju mozda to ne moze bas tako reci, posto ona nije ni znala za drugcije te je fakultet upisala po sistemu koji je drugaciji nego sto je bio pre. U mom slucaju se moze jos mnogo stosta reci, jer ja sam upisao fakultet po jednom sistemu, studirao godinu dana, ocistio celu godinu, i jednog dana sam samo saznao da se sve promenilo.

U pocetku je naravno bio haos, ali ja sam se trudio da se sto vise informisem o faktickom stanju. Sta je zapravo novo, sta je samo nasminkano, sta je samo drugacije upakovano, sta je zaista drugcije... Pratio sam ja nacrte za taj novi sistem jos i pre nego sto je sve pocelo, ali nisam imao prilike ni sa kim da to proverim, niti da ga vidim u praksi. Secam se samo da je mnogo dobro izgledalo na papiru. Nije bilo AC-a, zamislite... PRVA GODINA BEZ AC-a!! A umesto toga su bili raznorazni predmeti sa vrlo interesantnim imenima, tipa CAD, 3d vizualizacije i sl.
Secam se isto tako da sam pomislio zasto sam se dodjavola trudio da polozim taj ispit, jer da sam pao mozda bi mi bilo mnogo bolje da sam se upisao naredne godine. Naravno, nije mi bilo ni do zivota u tom trenutku, jer je bio kraj prve godine kad sam pokusavao da uradim nesto kreativno i da isprojektujem nesto za ispit, pored besmislenog crtanja i crtanja i crtanja... i crtanja, AC-a...

Uglavnom, znao sam da je nesto barem trebalo biti promenjeno, a posto je bilo uzasno puno price o zastarelim i prevazidjenim predmetima, bilo je reci i o potpunom eleminisanju nekih.

Onda je sve pocelo, prva godina reformi. Moja generacija koja je jedva zapocela studije sa zavrsenom prvom godinom, i koja je ubacena u vatru novog i nepoznatog (ne samo studentima vec i nastavnom kadru), jos jedna generacija koja je dve godine studirala da bi joj se isto desilo, i nova generacija, koja nema veze sa starim sistemom, koja fakultet upoznaje na jedan potpuno drugaciji nacin.

Posto je navodno, ovo 'novi' sistem, prelazak je maltene nacinio celu nasu godinu nevazecom. Neke predmete koje smo odslusali, odvezbali i polozili su jednostavno izbacili, a na svim ostalim su bile potrebne nekakve ekvivalencije. Drugim recima, ako smo crtali AC 40 sati nedeljno, i sad odjednom nema vise AC-a ali ima nekog drugog predmeta, mi moramo da nadoknadimo nas AC, i ponovo da polozemo parcijalan ispit iz tog novog predmeta.

Ovo naravno nije odma bilo jasno i ocigledno, zahvaljujuci uglavnom nama - smotanim i nezainteresovanim studentima.

Da se vratim na razmenu iskustva. Moram da priznam, prvobitno sam se zanimao za predmete koji su meni zadavali glavobolje, a sad su izbaceni kao prevazidjeni i beskorisni. Dobro, kad razmislim, to su bili svi predmeti osim projektovanja i nacrtne (u nekoj meri). Tako sam pored svega dosao do matematike. Doduse, nisam imao toliko glavobolje, ali sam zavrsio sa losom ocenom. Ubrzo se ispostavilo da nova generacija uopste nema matematiku onako kako smo je mi imali... ni priblizno.

Pre svega, nema matrica, nema determinanti, nema ispitivanja funkcija, nema vektora, nema integrala... Nema bas ni vezbanja na fakultetu, vec se pored predavanja u amfiteatru, vezba preko interneta....
Podigao sam obrvu kad sam to cuo, posto je to bilo i dalje u vreme kada je na sajtu bio najavljen ispit od pre 3 godine, i kada su najavljivali predavanja koja su se zavrsila pre mesec dana kao vesti.

Prilicno sam se izdeprimirao, tako da nisam puno usao u detalje samog predmeta i nacin na koji se pohadja. Primetio sam da se ne radi preko stajta fakulteta, nego preko nekog drugog. Registrovao sam se kao clan, i registrovao sam u svojoj glavi da je rec o nekoj online arhitektonskoj zajednici, pored toga nisam ulazio puno u detalje. Isto tako video sam da postoji mnogo vezbi, mnogo zadataka, i mnogo materijala, ali nista mi u tom trenutku nije bilo jasno. Novi termini, fraktalna geometrija, krive povrsine, apstrakcija... kao da nije bila rec o matematici! Na kraju krajeva, ko bi rekao da bez matrica, funkcija, nesto moze biti matematika?

Tokom narednih nedelja, bacio bih pogled s vremena na vreme na taj sajt i na to kako napreduje predmet. A onda je zapoceo drugi semestar pod reformama. Necu sad ulaziti u detalje oko ispitnog roka i celog perioda januar-februar 2006e, reci cu samo da je bilo haoticno, sto se i dalo ocekivati. U svakom slucaju, posle tog hosa svi su otvorili pola jednog oka, ne bi li bar malo shvatili gde se nalaze u novom sistemu. Ostatak jednog ipo oka je nazalost ostao ili zatvoren, ili zrikavo gledao u pravcu zurki, arhitekturijada i sl.

Posto je narocito nas 'modifikovan' plan nastajao u hodu, niko nije znao koji nas predmeti cekaju u novom semestru. I na moje iznenadjenje, u rasporedu nasao se predmet "Analiticka geometrija i osnovi CAAD-a". Ne mogu reci da sam bio odusevljen, jer sam bio u cudu. Na pocetku tog semestra pocele su da se pojavljuju neke stvarno uvrnute stvari:

Kao sto svi koji su studirali tokom kasnih 80ih, 90ih i prve polovine 2000ih, znaju, kompjuter je smatran za olicenje cistog zla, sastavljen u 9om krugu pakla, od delova koji su nastali u vatri pakla. Fosilni profesori nisu mogli da shvate da je to samo jos jedna alatka koja sinu i rapidograf treba da zameni kao sto je rapidograf zamenio rajsfeder. A kad je kompjuter postao pristupacniji, stav fakulteta se malko i promenio, sto verovatno znaju oni koji su upisali negde u proteklih 7-8 godina. Novi stav je bio "NIKAKO PRE TRECE GODINE". AC, projektovanje, konstrukcije i sl. apsolutno nije smelo da se crta na kompjuteru, odmetnici bi snosili strahovite posledice...

A sad malo o uvrnutoj stvari.

Kad smo zapoceli drugi semestar po reformi, dobili smo neke nove jednosemestralne predmete. Od ovih bih izdvojio istoriju moderne arhitekture i urbane funkcije. Na uvodnom casu smo saznali kako se polazu ispiti iz ovih predmeta, i kako se rade kolokvijumi.

Istorija je bila interesantna, u prepunom amfiteatru MASINSKOG fakulteta, gde su bile nabijene dve razlicite godine, (cca 600 ljudi), saznajemo od profesora Ivana Kucine da se kolokvijumi rade na kompjuteru, da se za ispit modeluje jedan objekat u 3d, i da se sve salje preko interneta!

Na urbanim funkcijama, saznajemo da se seminarski rad mora napisati na kompjuteru, u odredjenom programu, na odredjeni nacin, sa odredjenim fontom, odredjene velicine, sa odredjenim marginama, i na kraju odstampan... NA LASERSKOM STAMPACU!!!

Bio sam zaprepascen, i nisam mogao da precutim te sam odreagovao, ali o detaljima neki drugi put.

A bio sam zaprepascen zbog nagle promene stava:

  • Bukvalno nam je do juce bilo zabranjeno da kompjuter koristimo na fakultetu ili za fakultet.
  • Zbog besmisleno obimnih i besmislenih predmeta, nismo imali puno vremena da se sami obucavamo za rad na komjuteru. Primera radi, ako rad iz AC-a moze da se nacrta na kompjuteru, neko ce sesti pokusavati, testirati i uradivsi rad, nauciti nesto. A posto rad iz AC-a nije mogao da se crta na kompjuteru, nego je zahtevao 40 sati bdenja i krivljenja kicme nad crtacim stolom, nije ostajalo nimalo vremena za dodatnu obuku.
  • Nikada nije bio definisan ili ispunjen preduslov potreban za ovako nesto, da bi se radilo na kompjuteru, student mora da poseduje kompjuter, da bi se poslalo nesto preko interneta student mora da ima pristup internetu. Jel treba uopste spominjati koliko sve to KOSTA, jel treba spomenuti silne DVOJNIKE po srbiji, jel treba spomenuti da nasi STUDENTSKI DOMOVI NEMAJU PRISTUP INTERNETU, i naravno na kraju, DA ARHITEKTONSKI FAKULTET POSEDUJE JEDNU 'LABORATORIJU' SA SVEGA 7 KOMPJUTERA NA PREKO HILJADU STUDENATA.
  • Obuka ili predznanje. Nigde nije bilo definisano da student treba da obezbedi kompjuter da bi mogao da studira (kad mu vec nije obezbedjen na fakultetu), nije nigde definisano da vec treba da poseduje znanje rada na kompjuteru (ispite smo polagali iz crtanja i matematike, i naravno nismo imali nikakav predmet na kome bi nas neko obucio za rad na kompjuteru... A posto se novi sistem potpuno zasniva na preduslovima i nadgradnji...

Al eto, za promenu, dobili smo i jedan kompjuterski predmet. Godinu dana crtanja i secenja lepenki je palo u vodu posto nam su sad uloge zamenjene, odjednom ne smemo vise da pravimo makete, i da lepimo paus, nego moramo da stampamo i da modelujemo. Al ajde, dobili smo kompjuterski predmet, a ne AC 2.

5 Comments:

At 6:59 AM, Anonymous Anonymous said...

vrlo je nezahvalno pisati komentar na ove tvoje price iz zivota. znas, to bi se bukvalno svelo na:
"da, u pravu si"
"jeste, apsolutno si u pravu"
"slazem se sa tobom"
"tako je"...
sto je malo bezveze, zar ne?
jos ti to tako lepo i detaljno sve objasnis, popunih cak i one pore koje prosecnom citaocu, verovatno, nikad ne bi ni palo na pamet da se zapita, tako da cak ne ostavljas, meni kao komentatoru, ni mesta da te necim dopunim. jedino sto bih mogla jeste da nastavim tamo gde si ti stao, no, posto vidim da ce ovo tvoje pisanje ide u delovima (nastavice se...), ajd reko da ti se ne mesam u zanat.
e da, da ne zaboravim,

u pravu si :)

 
At 8:06 PM, Anonymous Anonymous said...

Hmmm. lepo, lepo :( Vidim da su neke tvoje dileme razresene, sad bar znas vise manje na cemu si. Ovo je stvarno crnjak.
Nije da imam nesto protiv toga da svi moraju da rade na kompu, ali je realno stanje stvari u srbiji drukcije, i praviti reforme na ovakav nacin je totalno suludo. Sta da ti kazem, srecno i tebi i svim ostalima koji studiraju.
p. s. A CAAD sta je? Computer Aided Arch. Drawing? Ili ono drugo A stoji za nesto drugo?

 
At 12:42 PM, Anonymous Anonymous said...

Svaka cast za blog...
Eh da nije bilo SK_a!
Tvoj blog je primenljiv i na druge fakultete...
Ista je prica i kod mene na Elektronskom u Nisu, samo su drugi glumci...
Eh, a skolski sistem, UZAS!
Znam ljude sa arhitekture koji su na glupom ispitu gde se polagao ACAD imali 7 i 8 a sad ujedaju CAD... naravno svojom mukom i ucenjem!
Ja sam posle godinu dana bivstvovanja na faksu shvatio da sve sto te zanima moras da naucis sam, jer nemas koga da pitas a neki uopste nece da se cimaju...
Pozdrav i Nisa
Jovica

BTW. Ovamo imamo brzi net, zakacili moj dom na akademsku mrezu pa letimo ko ludi!!!

 
At 3:04 PM, Blogger pailhead said...

Hvala na komentaru. Bas me zanima kakvo je stanje po studentskim domovima u Srbiji. Koliko sam shvatio, internet ne postoji po domovima u Beogradu.

 
At 5:37 AM, Anonymous Anonymous said...

типично наше, или џа или бу! неког средњег пута нема!

 

Post a Comment

<< Home